INI JALANKU

:: Dari kesusahan itu akan diperolehi kesenangan dan kebahagiaan, seperti durian berduri kerana sedap isinya, kulit manggis pahit sebab manis di dalamnya dan bunga ros berduri kerana harum baunya ::

If you ever heard of this phrase "first impression is the last impression" then this is the place where you implement it. People coming in your office make their impression about you and your office within few minutes. It is not only important to make a good impression the moment they step in but to sustain it till they leave. The atmosphere of your office should be professional as well as comforting to the visitor. If you can strike that balance then you have done a great job.

The first that you require is a good reception area. The basic concept is to have your reception area right in-front of your main door, so that people coming in have no problems in spotting it. The receptionist should be facing people as they enter through the main door. The next important this is to have a nice and comfortable seating area. The receptionist might have to ask your guest or visitor to sit by the time she calls the concerned person.

Coming to the interior of the office, whether you have a simple look to your office or a creative one, you should maintain that continuity starting from the reception to the end. Many offices have a set theme for their interiors which effectively describes their business. Although you can have any theme for your office but it is always better to choose a theme that relates to your business. The color of your office walls should be according to the theme. One has to be very careful with colors as you would not want to over do it and spoil the overall ambience of the office.

Many theories have confirmed that people feel more active in a colorful environment and active people give good results. Your have couple of options when it come to the furniture. You can relate your furniture according to the theme of the office or to keep it simple just match it up with the color of the walls.

Not only these tips are helpful to setup an office but with a little bit of creativity you can give a facelift to your existing office.

Alhamdulillah, aku mcm x percaya! Idea yg aku usulkan pada kedua orang tua aku disambut baik oleh mereka. Kini kami semakin hampir untuk merealisasikan rancangan itu. Apa yer rancangan yg aku maksudkan tu? Nanti aku story slow²..


Tekanan kerja yg aku terima saban hari dipejabat membuatkan aku terpikir sejenak, tatkala bekerja shift malam aku termenung sejenak sambil mengenangkan jalan hidup yang akan dituju oleh kami sekeluarga. Lantas kepala otak nih dah mula terpikir untuk menjalankan perniagaan sendiri, bekerja dipejabat sendiri. Tapi, apa pengalaman yg aku ada? Apa yg boleh aku niagakan? Macam² bermain dikepala otak nih. Mana nak cari modal?

Akhirnya, aku tergerak untuk menjalankan perniagaan yang berkonsepkan perkhidmatan. Dan usul itu aku kemukakan pada ibu bapa aku, iyerlah..depa modal banyak dari aku. Aku lak, ada ke modal?? haha... Pada mulanya mereka hanya mendengar idea aku. Makan minggu juga untuk aku meyakinkan mereka yang perniagaan berkonsepkan perkhidmatan ini lebih menjurus kepada keuntungan jangka panjang. Akhirnya mereka setuju!!

2 minggu yang lepas, mereka telah menghadiri kursus bagi memulakan perniagaan tersebut disalah sebuah organisasi terkemuka di Malaysia. Aku x dapat pergi, disebabkan masih terikat dengan komitmen kerja. Iyelah, keje shift..so paham² lah. Kekadang tu sabtu dan ahad pun ada dipejabat.

Diam x diam, modal sudah dilaburkan oleh mereka. Lokasi bagi menjalankan perniagaan pun sudah dijumpai. Perjanjian sewa pejabat sudah ditandatangani. Kini hanya menantikan ianya bakal dihiasi dan beroperasi.

Kini aku sedang giat membuat kertas kerja bagi memulakan operasi pejabat. Apa yg patut dibeli, apa yg patut ada. Bagaimana susun atur pejabat. Huh..dulu x pernah nak pikir benda² mcm nih. Yang aku tau, pergi kerja dan balik kerja. X pernah terpikir pun yang satu hari nanti aku dan keluarga bakal mampu menggajikan pekerja. Insyaallah.

Apalak citer pasal gigi nih?xde benda lain ke nak story? hehe..korang baca dan pahamkan, then comment kat aku. haha

Ceritanya begini, alkisah disatu hari didalam bulan syawal setelah merasa akan nikmatnya kesedapan jamuan majlis raya di rumah kawan aku di Rawang, aku merasakan adanya gegaran yang agak kecil yang pastinya tidak bisa mengakibatkan tsunami malahan ombak kecil sekalipun. gegaran yang aku maksudkan itu telah berlaku didalam kawasan mulut aku sendiri. Hehe..actually rasa denyutan pada bahagian gusi / gigi geraham yang paling belakang.

Pergh, dia punya denyutan membuatkan aku rasa nak pulang meninggalkan majlis tu dengan secepat mungkin jer. sakit tu! Nak dijadikan cerita, malam tu aku ditugaskan untuk berkerja malam. Dan aku mula membuat perancangan untuk melawat klinik pergigian tanglin keesokan paginya. Malam tu nasib baik air-cond kat opis meragam, so xde la kesejukan. Sejuk ditambah dengan sakit gigi..pergh, x berani nak bayangkan.

Esoknya, sesampai di Klinik Pergigian Tanglin (berdekatan masjid negara & bukit aman), aku pun dipanggil masuk menemui doktor gigi. Doktor perempuan berbangsa Sikh itu menjemput aku masuk dan duduk di kerusi 'seram' itu. Setelah diperiksa dia mengatakan yang dia perlu mencabut gigi geraham bongsu yg ada didalam mulut aku. Itu adalah sebaik-baiknya katanya. Manakan tidak, menurut katanya gigi itu telah pecah dan tinggal separuh sahaja lagi. Padan la aku rasa sakit..aku pun berfikir dalam 2 minit sebelum membenarkan doktor mencabut gigi tersebut.

Diambilnya jarum untuk menyucuk ubat bius ke gusi, Masyaallah..besarnya jarum. Adeh, sakit jugalah rasanya bila kena sekali. Bila dah kebas, doktor itu menjalankan kerjanya. Seram la..dengar bunyi macam² dengan rasa dia tekan² kat gusi. Tapi mmg x rasa sakit pun...tau² di suruhnya aku berkumur, bila berkumur tu yg lagi seram tu..darah bukan main banyak keluar dari mulut aku. Dipendekkan cerita, hampir 40 minit doktor tu cuba nak keluarkan gigi tu. Itupun x semua dapat keluar, akar gigi masih didalam. Nak x nak, dia terpaksa suruh aku datang pada 10/12/2009 untuk mengeluarkan baki akar gigi tersebut dengan cara "surgical removal". Pergh seram siot bila tgk kad appointment tu tercatat mcm tu, dah terbayang dah yg dia akan toreh gusi aku nanti...lariiiiiiiii.

Pengikut Setia

My Blog List

HIt Counter

people visit since 29th June 2009

Sembang Jom


ShoutMix chat widget