INI JALANKU

:: Dari kesusahan itu akan diperolehi kesenangan dan kebahagiaan, seperti durian berduri kerana sedap isinya, kulit manggis pahit sebab manis di dalamnya dan bunga ros berduri kerana harum baunya ::

Sebenarnya dah malas nak citer dah, tapi org dok tanya. Orang dok heboh. Aku mcm biasa jer, dah anggap xde apa² dah. Tapi, ada juga sikit sebanyak nak kongsikan bersama luahan hati nih sebelum aku tutup buku pasal si malaun tu.

Apa perbezaan yg korang dapat berikan diantara 'Pemasaran' dan 'Perniagaan'? apa yg korang paham? Buat makluman korang, aku x jual pun absorber cap ayam tu, aku pasarkan sahaja. Dalam erti kata lainnya, orang lain keluar modal, keluar idea, keluar produk..dan aku sebagai ejen untuk memasarkan produk itu sahaja.

Kenapa sampai perlu penerangan semacam ini? Cenggini kisahnya, kisahnya si malaun tu sebenarnya 'malu' dan 'bengang' sebab ditertawakan oleh kengkawan yg seangkatan dengannya berkenaan dengan 'kerosakan' absorber dia tu. Itu pasal la dia melenting x tentu pasal. hehe..terkejut gak aku, dalam heboh sana heboh sini, ada juga perasaan malu pada dia. Malu² kitty la tu..kakaka.

Mcm ni lah pembaca semua; aku sebenarnya telah menerima Private Mesagge ala² surat berantai dari si malaun tu. Antara lain yang diperkatakan olehnya adalah; dikatakan aku nih x reti meniaga kerana hanya mengambil untung RM10 sahaja! Memang betul, aku x reti meniaga, tapi aku dalam senario nih bukannya meniaga pun aku cuma memasarkan sahaja. Dan sebab aku ambil RM10 itu pun adalah disebabkan aku memikirkan aku tidak mementingkan kuantiti tetapi kualiti. Sebab apa? Aku pada dasarnya hanya nak berkongsi dengan members berkenaan produk absober tu, bukannya hendak mengaut keuntungan dalam sekelip mata. Sekiranya aku mata duitan, aku dah mark-up harga sampai rm100. Serious beb. RM10 itupun aku ambil sebagai tambang atau kos duit minyak aku dari Batu Caves ke Kepong, dan seterusnya ke Petronas Taman Bel Mas Johan yang terletak di Rawang bagi menyembahkan absorber kepada 'King Malaun'. Itu sahaja..tiada agenda tersembunyi.

Aku berpendapat, sekiranya aku mempunyai kelebihan didalam satu perkara, adalah lebih baik jika aku kongsikan bersama dengan rakan-rakan mahupun orang yg ada disekeliling aku.

Akhir kata, renung²kan dan selamat beramal.

p/s: Diam aku bukan diam mengalah, diam aku diam bermaruah.

0 comment:

Pengikut Setia

My Blog List

HIt Counter

people visit since 29th June 2009

Sembang Jom


ShoutMix chat widget